Halloween

Da jeg bodde i USA var Halloween favorittdagen min, både som barn og som ungdom. Elsker alt det mørke, ondskapsfulle, magiske, levende døde. Som barn var jeg alltid utkledd som heks. Det skulle være noe skremmende, noe fra "det hinsidige". Jeg fant ikke igjen kostymen min på skolen et år og ble sminket til indianer. Jeg hylte av skuffelse. Dagen var så til de grader ødelagt!

Men andre Halloweener ble tilbrakt i lekre, hjemmesydde heksekostymer. Min mor var flink med nål og tråd, og jeg var veldig glad som skjønn liten heks. Likte tanken på å ha magiske krefter. Som tenåring oppdaget jeg at det var blitt mer vanlig med andre kostymer enn de skremmende. La gå at en Nixon- eller Reagan-maske (og nå Bush) kan være "ekkel", men klovner? Prinsesser? Cowboyer? Helligbrøde! (Om man kan si det om Halloween.) Nå til dags ligner feiringen mer på karneval med folk som er utkledd som engler eller James Bond. Det blir rett og slett for mye farge (og for få masker). Det skal være svart og oransje på Halloween!

Leste nå i siste nummer av Nemi om tradisjonen Halloween, en dag med røtter langt tilbake til keltisk tid og opprinnelig en blanding av høsttakkefest og forberedelse på mørketiden. Kelterne anså mørketiden for å være skummel, en tid da mennesker var sårbare overfor onde ånder og spøkelser og mørkemenn. Så de skulle lures, disse onde, ved at menneskene kledde seg ut som dem. (Mye likt den norske julebukktradisjonen, hvor man kler seg ut som Djevelen (bukk) for at han skal tro at her er ikke noen kristne å plage.)

Tradisjonen er nå innført til Norge. Av handelsstanden. Og i stedet for å være en slags høstlig karneval med skummelt fortegn, er det blitt en unnskyldning for rølp. I fjor kastet noen egg på vinduet mitt. Jeg aner ikke hvorfor; det er derfor jeg kaller det rølp. Man griper fatt i "knep" ("trick"), og forvandler en artig høytid til et påskudd for hærverk. I tillegg dukket noen unger opp 2. november i fjor med "knask eller knep" (Donald-bladets oversettelse av "trick or treat") og ble sure på meg da jeg påpekte at Halloween er 31. oktober, uansett.

Så allerede før det er begynt, har jeg avsmak for den norske utgaven. Jeg har ikke tenkt å støtte mer opp om handelsstanden i Norge. Det får holde at de dytter jul på meg allerede i oktober. Halloween er ingen tradisjon her, og jeg lurer på om den går på bekostning av den eksisterende julebukktradisjonen (den begynner jo å forsvinne). Uansett, jeg har ikke lyst å svare døren 31. oktober. Den dagen finner jeg på noe annet.

Kall meg gjerne heks, om du vil.

Comments

Popular posts from this blog

Cleaning out my surf-box

Brave enough, after all