Det brenner "hjemme"

Jeg følger med på brannene i Sør-California, siden det jo er der jeg er fra og har bodd.

Vil du se "hjemstedet" mitt? I brann? (Er et stort bilde, ca. 5 MB.) http://www.gsfc.nasa.gov/gsfc/earth/pictures/2003/1027cafires/California_Wildfires.jpg (Merk at bildet er fra tidligere i uken.)

Hvis du begynner med øverste brannområde (det med en kjede øyer utenfor), og går til høyre til neste brannområde (i en fjellkjede), så blåser altså røyken fra sistnevnte rett over Los Angeles. Du ser en bukt mellom de to brannområdene; det er Malibu og strendene i Los Angeles. En bitteliten halvøy kan skimtes gjennom røyken i sydenden av bukten, og der ligger flyplassen, ikke langt fra der min far bor. Selve havneområdet til Los Angeles (og mitt fødested, Long Beach) er helt tildekket av røyken. Den aller nederste brannen på bildet er i Mexico. Hvis du ser til høyre og opp for den brannen (på andre siden av fjellene ved innsjøen), så kan du se hvor grensen går pga. bebyggelsen på USA-siden. Colorado-elven ligger til høyre for det igjen.

Får de brannene under kontroll, og stoppet, så løser de ett problem. Men naturen har ett til å by på: Regntiden. Og når den kommer, så er det ingen vegetasjon som kan holde igjen jordsmonnet, som er hovedsaklig leire og sand. Så må kalifornierne belage seg på jordras.

I dag kan folk se litt mer blå himmel i Los Angeles, Santa Ana vinden har løyet (men vinden generelt har det ikke), og luften er ikke så tørr. Jeg håper at de veldig snart får slutt på brannene.

Comments

Popular posts from this blog

Cleaning out my surf-box

Brave enough, after all